تفاوت باشگاه مشتریان با CRM

مدیران سازمان و کسب‌وکارهای مختلف احتمالاً بارها نام دو نرم‌افزار سی آر ام و باشگاه مشتریان را شنیده‌اند و می‌دانند. هرکدام از این دو موجب افزایش رضایت مشتریان و در نتیجه افزایش سودآوری شرکت می‌شوند. اما کدام‌یک برای شرکت ما مناسب است؟ کدام‌یک موجب تسهیل فرآیندهای ما می‌شود؟ برای آشنایی با این دو نرم‌افزار و همچنین آگاهی از تفاوت باشگاه مشتریان با CRM با ما همراه باشید.

معرفی CRM و باشگاه مشتریان

معرفی CRM و باشگاه مشتریان

اگر صاحب یک کسب‌وکاری با هر وسعتی هستید، می‌دانید که ایجاد و حفظ روابط خوب با مشتریان قدیمی و جدید چقدر مهم است. مشتریان مایه هر حیات کسب‌وکار هستند و بدون آنها نمی‌توانید باقی بمانید یا ترقی داشته باشید.

اما تفاوت باشگاه مشتریان با CRM، چگونه به‌طور مؤثری روابط خود با مشتریان را مدیریت کنید. یا اینکه چگونه اطلاعات، علایق و موارد مهم، بازخوردها و شکایات آنها را پیگیری کنید، و یا اینکه چگونه به آنها برای وفاداری‌شان پاداش دهید و تشویقشان کنید تا بیشتر از شما خرید داشته باشند. سؤالاتی هستند که دغدغه هر مدیر می‌باشد.

برای این کار نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد، اما دو ابزار اصلی نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در انجام این موارد کمک کند:

CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، که یک نرم‌افزار برای مدیریت اطلاعات  مشتری است و باشگاه مشتریان نوعی برنامه وفاداری است که مزایا و پاداش‌هایی را به مشتریان ارائه می‌دهد. در ادامه هرکدام از این نرم‌افزارها را به‌طور مجزا توضیح خواهیم داد.

نرم افزار CRM

نرم افزار CRM

کلمه CRM  مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است. در واقع یک ابزار می‌باشد، که به شما کمک می‌کند روابط مختلف و انواع اطلاعات مشتریان خود را مدیریت کنید. با بهره‌گیری از این نرم‌افزار شما امکان می‌یابید، تا اطلاعات مربوط به مشتریان خود را ذخیره، سازمان‌دهی و تجزیه‌وتحلیل کنید. این اطلاعات می‌تواند مواردی مانند جزئیات تماس، سابقه خرید، موارد موردعلاقه، بازخوردها، تعاملات و … را در بر بگیرد.

همچنین شما می‌توانید تنظیم کنید که هر کارمندان مطابق با مرتبه شغلی خود، میزان مشخصی دسترسی به اطلاعات مخاطبان داشته باشد.

برای مثال: کارمندان بخش بازاریابی فقط به اطلاعات مخاطبینی که هنوز به مرحله خرید نرسیده‌اند دسترسی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزار به مقاله بهترین نرم افزار سی آر ام سر بزنید.

باشگاه مشتریان

پلتفرم باشگاه مشتریان ابزاری است که به شما کمک می کند برنامه های وفاداری ایجاد کنید و به مشتریان خود پاداش دهید. در حقیقت این امکان را به شما می دهد تا مزایا و پاداش هایی مانند تخفیف، کوپن، برخی محصولات یا خدمات رایگان، امتیازات، اعتبار و موارد دیگر را به مشتریان خود ارائه دهید.

ارائه این موارد سبب می‌شود که مشتریان نسبت به سازمان وفادار شوند و انگیزه بیشتری برای خرید یا دریافت خدمات داشته باشند. علاوه بر این، با معرفی شما به دیگران موجب افزایش فروش سازمان خواهند شد. برای اینکه این نرم‌افزار را به‌طور کامل بشناسید مقاله باشگاه مشتریان چیست را مطالعه کنید.

چگونه بین CRM و باشگاه مشتریان انتخاب کنیم؟

چگونه بین CRM و باشگاه مشتریان انتخاب کنیم؟

نخست باید متذکر شد که نرم‌افزار CRM و باشگاه مشتریان دو ابزار متفاوت هستند که می‌توانند به شما در مدیریت روابط با مشتری و افزایش فروش کمک کنند و حتی در موارد زیادی نیز، به‌طور همزمان در سازمان استفاده می‌شوند.

اما زمانی که فقط یکی از آن‌ها را باید انتخاب کنیم، چگونه دست به انتخاب بزنیم؟ کدام‌یک برای سازمان مناسب‌تر است؟

درواقع هیچ پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد، زیرا به موارد مختلفی مانند اهداف تجاری، نیازها، بودجه سازمان، نوع محصولات یا خدمات سازمان و انتظارات مشتری بستگی دارد. بااین‌حال، می‌توانید از برخی معیارها برای مقایسه CRM و باشگاه مشتریان استفاده کنید و تصمیمی آگاهانه بگیرید.

برخی از این معیارها شامل موارد زیر می شوند:

تفاوت در عملکرد باشگاه مشتریان و نرم افزار crm

نرم‌افزار CRM و باشگاه مشتریان دارای ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوتی هستند. نرم‌افزار CRM معمولاً بر جنبه‌های داخلی کسب‌وکار شما مانند: مدیریت داده‌های مشتری، فرآیند فروش، کمپین‌های بازاریابی، مدیریت وظایف کارمندان و گزارش‌ها تمرکز می‌کند.

اما نرم‌افزار باشگاه مشتریان معمولاً بر جنبه‌های خارجی کسب‌وکار شما مانند ایجاد برنامه‌های وفاداری، پاداش دادن به مشتریان و افزایش رضایت مشتری تمرکز می‌کند. پس باید در نظر بگیرید که به چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی نیاز دارید و چگونه هرکدام از این دو با اهداف کسب‌وکار شما همسو می‌شوند.

یکپارچه سازی و اتصال باشگاه مشتریان و نرم افزار CRM

تفاوت باشگاه مشتریان با CRM در ادغام و اتصال با دیگر نرم‌افزارها، پلتفرم‌ها و سخت‌افزارها است.

 نرم‌افزار CRM معمولاً با ابزارهای مختلفی مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک، حسابداری و غیره ادغام می‌شود.

در مقابل، نرم‌افزار باشگاه مشتریان معمولاً با ابزارهای مختلفی مانند تجارت الکترونیک، بازاریابی ایمیلی، تجزیه‌وتحلیل و غیره ادغام می‌شود. باید در نظر بگیرید که از چه ابزارها و پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنید و چگونه با یک ابزار کار می‌کنند.

توسعه پذیری نرم افزار crm و باشگاه مشتریان

نرم‌افزار CRM و باشگاه مشتریان به‌طور متفاوت توسعه پیدا می‌کنند. نرم‌افزار CRM معمولاً طرح‌های مختلفی را با سطوح مختلف ویژگی‌ها، ذخیره‌سازی، پشتیبانی و سفارشی‌سازی ارائه می‌دهد. به همین سبب با توسعه یافتن سازمان نرم‌افزار نیز قابل توسعه است.

نرم‌افزار باشگاه مشتریان دارای برخی طرح‌ها با سطوح مختلف پاداش، اعضا، کمپین‌ها و سفارشی‌سازی می‌باشد. که با افزایش مشتریان شما آن‌ها نیز قابل‌افزایش هستند. باید در نظر داشته باشید که انتظار دارید کسب‌وکارتان چه مقدار رشد کند و چگونه یک ابزار می‌تواند از رشد شما حمایت کند.

چگونه معیارهای شما به انتخاب نرم افزار کمک می کند؟ ( باشگاه مشتریان با CRM )

برای نشان دادن اینکه چگونه این معیارها می‌توانند به شما در انتخاب بین CRM و باشگاه مشتریان کمک کنند، به مثال‌هایی نگاه می‌کنیم که در آن یک ابزار ممکن است برای انواع مختلف کسب‌وکار مناسب‌تر از دیگری باشد.

برای مثال فرض کنید که یک کسب‌وکار بسیار بزرگ با روابط پیچیده درون و برون‌سازمانی دارید. در کسب‌وکار شما فرآیندهایی مثل مدیریت اطلاعات مشتریان، مدیریت بازاریابان و مدیریت وظایف کارمندان و حتی خودکارسازی اداری وجود دارد که نیاز است با کمک نرم‌افزار قدرتمندی مانند سی آر ام به آن‌ها رسیدگی کنید. برای این هدف یک نرم‌افزار کارآمد مانند CRMنور می تواند راهگشا باشد.

اما روابط برون‌سازمانی شما با مشتریان مانند: ارتباط‌گیری با آنها، اطلاع رسانی‌های اخبار و محصولات جدید، شنیدن نظرات و تجربیات آن‌ها، رسیدگی به شکایات و در آخر کسب وفاداری و اعتماد آن‌ها مستلزم استفاده از یک پلتفرم قدرتمند مانند باشگاه مشتریان است. شما میتوانید با مراجعه به صفحه باشگاه مشتریان نور از چگونگی تهیه این نرم افزار آگاه شوید.

مزایای استفاده از سی آر ام

نرم‌افزار CRM می‌تواند در کسب‌وکارهای مختلفی مورداستفاده قرار گیرد و مزایای بی‌شماری را برای آن‌ها فراهم کند. در ذیل به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

خدمات بهتر به مشتریان

نرم‌افزار CRM مدرن دارای کارکردهای زیادی است، اما در ابتدا این نرم‌افزار برای بهبود بخشی ارتباط با مشتریان ایجادشده است و این هنوز یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های آن است.

این نرم‌افزار تمامی مخاطبین شما را طبقه‌بندی و دسته‌بندی می‌کند. به همین سبب، اطلاعات آن‌ها مانند اطلاعات هویتی و شخصی، سوابق خرید و پیام‌های قبلی و…  به‌راحتی برای هرکسی در شرکت شما که به آن نیاز دارد و اجازه دسترسی به آن‌ها را دارد قابل رؤیت است.

پس کارمندان شما همه‌چیزهایی را که در مورد مشتری باید بدانند در اختیاردارند و این تضمین می‌کند که می‌توانند تجربه بهتری برای مشتری رقم بزنند، که باعث افزایش رضایت آن‌ها می‌شود.

افزایش فروش

یک پلتفرم CRM می‌تواند به شما کمک کند فرآیند فروش خود را ساده کنید، بسیاری از وظایف روزمره را خودکار کنید. همچنین تمام داده‌های فروش خود را در یک مکان متمرکز تجزیه‌وتحلیل کنید و به طور بالقوه فروش و بهره‌وری را افزایش دهید.

در واقع این نرم‌افزار شما را در ایجاد یک فرآیند فروش گام‌به‌گام یاری می‌کند، و کارکنان شما می‌توانند هر بار به آن تکیه کنند. همچنین شما می‌توانید در صورت بروز مشکل یا بازده نداشتن فرآیندها به‌راحتی آنها را تغییر دهید

تجزیه و تحلیل دقیق

زمانی که داده‌های زیادی در مورد مشتریان خود دارید، باید بدانید که چگونه از آن‌ها بهترین استفاده را ببرید. نرم‌افزار CRM معمولاً دارای قابلیت‌های گزارش‌گیری از بخش‌های مختلف داده‌ها و نمایش نمودارهای متعدد می‌باشد. با استفاده از این گزارش‌ها می‌توانید عملکرد بخش‌های مختلف را بسنجید و در صورت نیاز تغییراتی را اعمال کنید.

مزایای استفاده از باشگاه مشتریان ( باشگاه مشتریان با CRM )

مزایای استفاده از باشگاه مشتریان

در ادامه مبحث تفاوت باشگاه مشتریان با CRM باید بگوییم. باشگاه مشتریان، یک برنامه مدیریت و ارتقاء روابط با مشتریان است که از طریق ارائه مزایا و امکانات ویژه به مشتریان، تلاش می‌کند آنها را به عنوان مشتریان وفادار و برتر تشویق کند. استفاده از باشگاه مشتریان برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها مزایای فراوانی دارد.

در زیر به چند مورد از مزایای این نرم افزار اشاره کرده ایم:

وفادارسازی مشتریان

ارائه مزایا و امکانات منحصربه فرد به مشتریان، باعث افزایش وفاداری آنها می‌شود. در واقع باید گفت، باشگاه مشتریان توانایی این را دارد که، به عنوان یک ابزار تشویقی عمل کند و مشتریان را به ادامه ارتباط با شرکت و خرید محصولات یا استفاده از خدمات تشویق کند.

افزایش فروش و درآمد

باشگاه مشتریان می‌تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش فروش و درآمد شرکت داشته باشد. مشتریان وفادار به دلیل دریافت مزایا و تخفیفات ویژه، به احتمال زیاد بیشتر از خدمات و محصولات شما استفاده کنند و این منجر به افزایش فروش و درآمد شما می‌شود.

تجربه بهتر مشتری

باشگاه مشتریان می‌تواند تجربه مشتری را بهبود بخشد. با ارائه مزایا و امکانات ویژه، مشتریان احساس می‌کنند مورد توجه و ارزشمند هستند و این بهبود در تجربه آنها نتیجه می‌دهد. ارائه خدمات شخصی‌سازی شده، پاسخگویی به نیازها و ترجیحات مشتریان و ارائه تجربه ممتاز، مشتریان را راضی و راحت می‌کند.

ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان

باشگاه مشتریان فرصتی را فراهم می‌کند تا شرکت با مشتریان خود به صورت مستقیم و مستمر در ارتباط باشد. این ارتباط نزدیک و مستمر باعث می‌شود تا شرکت با نیازها و ترجیحات مشتریان آشنا شده و بتواند خدمات و محصولات خود را بر اساس آنها بهبود دهد.

باشگاه مشتریان CRM نور

باشگاه مشتریان CRM نور، یک سامانه مدیریت رابطه با مشتری است که توسط شرکت رزبان زبده اندیشه در ایران ارائه می‌شود. این سامانه امکانات و ویژگی‌های متنوعی را برای شرکت‌ها در ارتباط با مشتریان فراهم می‌کند. از جمله امکانات ارائه شده توسط CRM نور می‌توان به مدیریت اطلاعات مشتری، ارتباط مؤثر با مشتریان، شخصی‌سازی تجربه مشتری، پیگیری و مدیریت فرآیندها، و گزارش‌گیری و تحلیل داده‌ها اشاره کرد. با استفاده از این سامانه، شرکت‌ها می‌توانند بهبود رابطه با مشتریان، افزایش فروش و رشد کسب و کار خود را تحقق بخشند.

باشگاه مشتریان CRM نور از طریق جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان به شرکت‌ها کمک می‌کند. تا ارتباط مستمر و موثری با مشتریان خود برقرار کنند. این سامانه امکان ارسال پیام‌ها، اطلاعیه‌ها، به‌روزرسانی‌ها و پیشنهادات به مشتریان را فراهم می‌کند. از طریق شخصی‌سازی تجربه مشتری، رضایت آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین، باشگاه مشتریان CRM نور از طریق گزارش‌گیری و تحلیل داده‌ها، به شرکت‌ها اطلاعات مفیدی درباره عملکرد فروش و استراتژی‌های بازاریابی ارائه می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دربارهبازارباشگاهCRMMag